About me

My Photo
Miss Lulu Suka Pink
I am happy with my life right now. The good outweighs the bad, and I realise how blessed I am❤️ Alhamdulillah��
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Saturday 3 June 2023

RESEPI PAJERI NENAS PALING SENANG

Hello😁 Kelmarin 1st time saya try masak pajeri nenas. Tidak susah pun. Kalau saya tau, lamaaaaaa sdh saya try buat sendiri sbb mmg pajeri nenas ni favourite saya dari dulu😋 

Dalam gambar ni, minyak belum pecah lagi ok😁

Okay ini resepi pajeri nenas yg senang itu😁 Saya guna resepi Che Nom tapi ada tambahan dan kekurangan sikit😂

BAHAN-BAHAN :

1 biji nenas, saiz kecil (Nenas madu kalau ada sebab manis)

1 bungkus rempah kari pajeri nenas untuk sebiji nenas (Beli di pasar Am Papar). Memang tu rempah kari sudah lengkap ada halba dll.

4 biji bawang merah (ditumbuk)

4 ulas bawang putih (ditumbuk)

1 sudu besar udang kering (ditumbuk)

1 inci halia ditumbuk 

1 senduk minyak

2 sudu madu (Kalau tiada nda apapa😁)

Air panas untuk bancuh rempah kari 

Gula dan garam secukup rasa

*Resepi asal ada kerisik dan 2 cawan santan pekat tapi kelmarin saya tidak letak pun sbb saya nda suka rasa tu kerisik. Wp tiada kerisik, dan santan, rasa dia sudah cukup sedap. Halia pun saya tiada campur sebab tiada stok di fridge😂 


BAHAN UNTUK REMPAH TUMIS :

1 batang kulit kayu manis

2 kuntum bunga lawang

* 3 biji buah pelaga (Resepi asal tiada tp sy nampak ada resepi lain guna buah pelaga) Next time mau try add in mesti lg sedap tu kan😁)


CARA-CARA:

Kupas kulit nenas dan potong  membulat anggaran tebal 1.5cm setiap hirisan.

Bancuh rempah kari pajeri dengan air panas spy tu rempah pajeri nanti lebih cepat masak (Resepi asal tidak begini tapi saya sdh biasa bancuh dulu serbuk kari sama air panas😁)

Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah tumis. Kacau sehingga kekuningan dan naik bau. 

Masukkan rempah kari pajeri nenas yang telah dibancuh dengan air panas tadi dan masak sehingga pecah minyak.

Masukkan udang kering dan kacau seketika. Masukkan sedikit air jika rempah terlalu kering untuk elakkan dari cepat hangus. (Kalau ada kuali non-stick lagi bagus. Tidak mudah hangus).

Masukkan nenas, masak sehingga nenas lembut. (Resepi asal dia rebus dulu nenas dlm 4-5 minit spy cepat lembut tapi saya malas 2x kerja, lagipun nanti manis nenas tu hilang. Saya guna nenas madu memang tidak masam)

Masukkan madu, garam dan gula secukup rasa.

Masak sehingga kuah menjadi pekat.

*Next time mau try guna gula melaka dan tambah serbuk cili sikit😊

**Kasi lebih2 tu  gula sebab pajeri akan lebih sedap jika manis😁 Selamat mencuba!

0 comments:

Post a Comment